Laatste nieuwsbericht:
ICTU/BZK lanceert spel voor verbeteren dienstverlening
Nieuws: Optimaal DigitaalOpdrachtgevers
Inflection werkt(e) o.a. voor:Onderwijsinstelling
Inflection is erkend en geregistreerd als onderwijsinstelling.
Lees meer over de auditVerandermanagement
Leer weerstand te voorkomen en veranderbereidheid te benutten in een training verandermanagement op uw locatie.
Bekijk beschikbare dataCruciale Gesprekken
In-company training om lastige gesprekken niet uit de weg te gaan maar resultaat te boeken.
Plan nu een datumHet Nieuwe Leidinggeven
Hoe houdt u uw medewerkers productief in een flexconcept?
Leer het in de trainingWorkshop LEAN Overheid
Speciaal voor Rijksoverheid, Gemeente en Provincie: een ééndaagse LEAN workshop op maat in uw eigen organisatie.
Vraag nu een offerteWat weet u al van LEAN?
Test uw kennis van het beter, sneller en goedkoper maken van publieke dienstverlening.
Speel de quizVerzuimgesprekken
Training voor leidinggevenden om verzuim te voorkomen en re-integratie te bevorderen.
Plan nu een datumAdviseur/Manager nodig?
Voor de publieke sector ben ik beschikbaar als organisatieadviseur en interim manager om samen met u te verbeteren.
Lees hoe ik overheden helpNog vragen?
Uiterlijk de volgende werkdag neem ik contact met u op.
Laat uw bericht achter
Coaching, voor goed en gemotiveerd presteren
Coaching helpt medewerkers en leidinggevenden om zich meer te ontplooien en beter te presteren. Dit zorgt ervoor dat mensen met energie en plezier werken voor de organisatie. Mensen die lekker in hun vel zitten, zijn sterker gemotiveerd, productiever en houden het langer vol.
Redenen voor coaching
De aanleiding voor coaching kan positief zijn, zoals een behoefte aan persoonlijke groei, loopbaanontwikkeling, betere benutting van talent, het onderzoeken van de eigen ontwikkelingsbehoefte of het creëren en onderhouden van innerlijke rust.
De aanleiding voor coaching kan echter ook minder positief zijn, zoals toenemend ziekteverzuim, gebrek aan motivatie, vermoeidheid, gebrek aan samenwerking, outplacement of een conflict over het kwalitatief of kwantitatief functioneren. Ook dan biedt coaching uitkomst.
Het meest effectieve instrument
Volgens onderzoek van TNS Nipo blijkt coaching daarbij nog effectiever dan training. Groot voordeel van coaching is dat in een enkel één-op-één gesprek vaak meer wordt bereikt dan in een groepstraining van meerdere dagen. Dit instrument wordt dan ook steeds meer toegepast.
Door coaching te koppelen aan de organisatiedoelen worden de ervaren betrokkenheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van medewerkers sterk vergroot. Bedenkt u eens wat dat kan betekenen voor uw organisatie!
Wat is coaching?
Coaching is persoonlijke, resultaatgerichte begeleiding, gericht op het zelfstandig functioneren en leren van de medewerker. Door het leerproces van de gecoachte te stimuleren, kan deze bestaande vaardigheden beter benutten en zelf nieuwe vaardigheden ontwikkelen.
De coach helpt de gecoachte om zelf een aantal werk gerelateerde doelen te bereiken. Dit doet hij voornamelijk door vragen te stellen en de antwoorden te spiegelen. De gecoachte komt hierdoor zelf in beweging en ontwikkelt zijn zelfreflecterend en zelfsturend vermogen.
Coaching is bij uitstek inzetbaar voor leidinggevende medewerkers. Door te werken aan de manier waarop de leidinggevende met zijn medewerkers omgaat, hebben ook zijn of haar medewerkers hier direct profijt van. Dat geeft een versterkend vliegwieleffect.
Een coach is niet hetzelfde als een “coachend leidinggevende”. Een medewerker zal zich minder openstellen tegenover iemand die direct beslist over bijvoorbeeld zijn of haar beoordeling. Een goede coach is neutraal en onafhankelijk, dus niet de leidinggevende.
De opzet van een coachingstraject
Een kortdurend coachingstraject is oplossingsgericht en ziet er als volgt uit: een intakegesprek, vijf coachingsgesprekken en een evaluatiegesprek. Het belangrijkste doel is het ondersteunen van de medewerker in de eigen ontwikkeling en het beter laten presteren in de functie.
De werkgever wordt betrokken bij de intake en evaluatie, maar de inhoud van de gesprekken is strikt vertrouwelijk. Bij de intake wordt samen een plan van aanpak opgesteld, met concrete doelen die een brug slaan tussen de behoeften van de gecoachte en de organisatie. De evaluatie wordt door de gecoachte zelf opgesteld, ondersteund door de coach.
De coach
Coach Ron van der Kolk is van opleiding bedrijfskundige én psycholoog. Hij bestudeerde eerst het menselijk gedrag aan de vakgroep Sociale en Organisatiepsychologie van Universiteit Utrecht en voltooide later een bedrijfskundige opleiding met een specialisatie in Verandermanagement.
Het belangrijkste ingrediënt voor een geslaagde coaching is een goede klik tussen de gecoachte, de coach en de werkgever. U bent van harte uitgenodigd om een vrijblijvende afspraak te maken voor een gezamenlijk kennismakingsgesprek. Zal ik contact met u op nemen voor een afspraak?